tisdag 8 november 2016

Skogsträdgården/skogs'rabatten

Länge, länge har jag tänkt göra ett inlägg om det som jag brukar kalla skogsträdgården och nu äntligen kommer en sammanställning av uppbyggnaden under det här året


Vi började redan i maj med att plantera en thujahäck innanför den redan existerande häcken för att få en vintergrön vägg som bakgrund till kommande rabatt. Längre ut på gräsmattan byggde jag sen upp en rabatt med hjälp av tidningspapper mot gräset och sedan all grässvål uppepå tidningarna, den grässvålen grabbarna grävde bort vid thujaplantor, ingen gräsmatta under rabatterna har vi grävt bort!


De här rabatterna kantade vi sen med kantplåt beställd hos plåtslagare. I mittenplanteringen finns just nu sju blåbärsbuskar, hortensia, lingon och som marktäckare murgröna. 

Alla  plåtkanter på plats

Och här har grabbarna kört ut gruset.Inte heller under gruset har vi tagit bort gräset. Lärde mig för flera år sen vid ett trädgårdsbesök i en japaninspirerad trädgård att presenning under gruset är kanon, bara att göra lite hål i för avrinningens skull, håller otroligt bra!!



Hela det här området styrs ju såklart mycket av den stora tallen, så här var valet lätt att till största delen tänka surjordsplantering och skogskänsla. Delen under tallen är långt ifrån klar men än så länge finns här olika barrväxter , ormbunkar, mera lingon, en nysatt Hassel mm. Dessutom har jag lagt ut trädrötter och stubbar mm för att fylla på känslan.


Uppifrån ger en bättre helhetsbild och man ser hur stort det är.


Som marktäckning där det behövs i rabatten har vi täckbark. 


Längtar efter att få se hela området växa till sig!


Lite höstbilder, tack vare tallen luktar det som en bit skog i den här delen av trädgården.



Sista bilden jag tagit här, precis när första snöflingorna landat.

En favorit här är hänglärken!

Mitt bästa tips när man ska anlägga ett så här stort område i trädgården är helt klart att Sluta gräva bort gräset, det sköter naturen själv om man bara täcker ordentligt😊 sen underlättar det såklart att ha tre killar hemma som kör ut all grus och jord!

1 kommentar:

  1. Vilket jobb men oj så snyggt det blev! Är själv en stor älskare av grus :)
    Önskar dig en skön Söndag

    SvaraRadera